Můj účet

Zapomenuté heslo? | Nový účet

Jak vybrat správný vařič?

30.10.2009

O vařičích a vaření v přírodě již bylo napsáno mnohé. Tento článek by měl být uceleným pohledem a pomůckou, jak se orientovat v dnes tak široké nabídce.

PLYNOVÉ VAŘIČE
Velmi příznivé pořizovací ceny, ale trochu dražší palivo. „Velká“ kartuše obsahuje 450g plynu a stačí zhruba na týden turistického vaření. Plyn v kartuších je k zakoupení skoro všude. Vařiče fungují prakticky bezporuchově a případná ucpaná tryska se dá prošťouchnout, staré těsnění snadno vyměnit. Jiné závady se prakticky nemohou vyskytnout. Jejich obsluha je pohodlná a čistá. Nejlehčí plyňáky váží pod 80 gramů! Start vařiče je bleskový, regulace plamene dokonalá. Kartuše jsou naplněny směsí plynů butan/propan (dříve jen butan) a díky tomu fungují plynové vařiče i v teplotách pod nulou. V silném mrazu lze připevnit na dno kartuše speciální zahřívací podušky.

Kartuše se nesmějí přepravovat letadlem. Dají se však buď dokupovat na místě (pozor, je vždy dobré se přesvědčit, zda se v cílové zemi dostanou kompatibilní bombičky, problémy mohou být např. v Indii, Jižní Africe i jinde), nebo poslat v předstihu pozemní poštou. Používají se především karuše ventilové, v menší míře ještě „napichovací“. Ty jsou levnější, ale po propíchnutí na nich musí zůstat vařič namontovaný až do vypotřebování plynu - existují i různé adaptéry, které tento problém řeší. K ventilové kartuši se vařič připojuje buď pomocí závitu, nebo drapáků. Kompatibilitu kartuše s vařičem je nutno vždy vyzkoušet.

BENZINOVÉ VAŘIČE
Zapálení benzinového vařiče vyžaduje trochu cviku a citu (zejména u starších modelů), ale jinak to není nic složitého. Pro nahřátí hořáku a zplynování paliva se používá pevný líh nebo hořlavá pasta. Vařičům s tlakovací pumpičkou stačí k nastartování kapka „vlastního“ paliva. Pumpičkou se zvyšuje tlak v nádržce, tím stoupá výkon vařiče a ten většinou dostačuje i pro zimní vyvařování ve větších nádobách. Levný provoz vařiče po čase vynahradí větší investici při jeho kupování – tyto vařiče jsou tři a vícekrát dražší než plynové. Regulace plamene moderních benziňáků je dobrá. Zabudované systémy pročišťování trysek a celková konstrukce vařičů umožňují provoz na různá paliva (benziny, petrolej, nafta).

OSTATNÍ VAŘIČE
Maličké vařiče na pevný líh jsou oblíbené pro svoji jednoduchost a naprostou nerozbitnost, hodí se však jen do pohodových akcí. Výkon není valný a nedá se regulovat, hoření produkuje jedovaté zplodiny a bez dokonalého závětří se nedá vařit ve větru. Cena klasického typu „sklápěcí postýlka“ je minimální.

Vařiče na tekutý líh mají také stále své příznivce. Turistům slouží malý Vařík i nejrůznější historické modely. Ve světě je populární vařič Trangia, což je praktická sestava lihového hořáku, závětří a nádob. Tyto součásti do sebe přesně zapadají, a tak při transportu zabírají minimum místa. Pořizovací cena je přijatelná, neboť získáváme najednou vařič, nádobí i závětří a vše se dá kupovat i samostatně.
Existují také jednorázové vařiče, malé krabičky, ve kterých zpravidla hoří směs na bázi napalmu. Nepoužívají se běžně a patří spíše do „krabiček poslední záchrany“.

Speciality zaujmou spíše svou pozoruhodností. Kuriózní vařič na dřívka (pevná paliva, dřevěné uhlí…) má svůj specifický okruh uživatelů. Jedná se o miniaturní kovářskou výheň, u které se o rozdmýchávání ohně k obrovskému žáru stará vrtulka poháněná buď baterkou, nebo solárním panýlkem. Žár se dá otáčkami vrtulky regulovat. Od roku 2003 se vyrábí i u nás. Vyloženou specialitou je pak solární vařič s parabolickým zrcadlem z pokovené fólie. Jeho výkon velmi závisí na slunečním svitu, ani v ideálních podmínkách však neuvede vodu do varu. Je to však levný zdroj tepla k rozehřívání sněhu a uplatní se i při přípravě lyofilizované potravy.

EFEKTIVITA  A PROVOZNÍ NÁKLADY
Vyšší efektivitu přenosu tepla nabízí kombinace vařiče a nádoby na vaření s integrovaným výměníkem. V roce 2004 přišel s touto myšlenkou americký Jetboil a toto řešení se začíná prosazovat. Provozní náklady konkrétních vařičů, kdy benzinové vařiče obecně mají několikanásobně levnější provoz než plynové, se tak budou stále více diferencovat právě z pohledu efektivity přenosu tepla.

NÁDOBÍ
Velikost a tvar nádoby má daleko větší význam pro úspěšné vaření než by se zdálo, zejména v extrémních podmínkách. Hořáky různých vařičů mají různé průměry a tomu musí odpovídat dna nádob. Stačí malý domácí test s několika nádobami a je jasno. Rozdíly v čase potřebném na uvaření například litru vody mohou být i několikaminutové!

Nejlevnější nádobí je z hliníku, u nás je reprezentované nesmrtelným ešusem. Jeho výhodou je i nízká hmotnost. Předností nerezového nádobí je dobrý vzhled a nenáročná údržba, horší je to s váhou, která je přibližně dvojnásobná než u hliníku či titanu. Výhodou titanového nádobí je netečnost k potravinám i nízká váha, to je však vykoupeno poměrně vysokou cenou. Poslední možností jsou kompozity, tedy kombinace kovů (např. vně hliník a uvnitř nerez ocel).

A jeden test za všechny: Markill Phoenix
Technická specifikae:
Rozměry: 8,3x11x10,6 cm
Hmotnost: 306 g (pouze vařič)
Výkon: 2800 W
Palivo: plyn, tech.benzin, petrolej, bezolovnatý (automobilový) benzin, nafta
Určení: horolezectví, vysokohorská turistika, zimní cesty, táboření, treking
Infocena: 3250 Kč, www.roadoutdoor.com

Při všech náročnějších pobytech v přírodě či kdekoliv mimo civilizaci potřebujeme spolehlivý a hlavně dostatečně výkonný vařič. Značnou výhodou je přitom možnost použít takové palivo, jaké je momentálně místně dostupné, proto jsou často používány vařiče na více druhů paliv.

Vařič Markill Phoenix je výkonný vícepalivový vařič, ve kterém můžeme použít buď plynovou (PB) šroubovací kartuši (EN417 standard), nebo ve standardizované palivové nádrži nějaké ropné palivo. Vařič je vhodný pro 2 až 4 členný tým. Podstatnou výhodou tohoto vařiče je to, že není třeba měnit trysky ani cokoliv upravovat při změně paliva. V ČR je nejlepší používat čistý technický benzín, neobsahuje žádná aditiva a téměř nevytváří saze, takže následné čistění vařiče je minimální. Auto benzíny a petroleje sice ve vařiči dobře hoří, problémy jsou ale s častějším čištěním před dalším použitím. Motorovou naftu jsme zatím nezkusili spalovat, těžko se zapaluje, respektive se s ní těžko rozehřívá vařič, a výrobce ji radí použít jen v nouzi. Značkové palivo (alifatické ropné destiláty se 2 % xylenu a toluenu) určené přímo pro vařiče, lze údajně skladovat až 5 roků, ale špatně se v ČR seženou. Běžně dostupný technický benzín vydrží kvalitní prý jen 1 rok. Auto benzíny nyní obsahují i líh a vodu a tím přispívají ke korozi vnitřních součástí vařiče. Místo ekopaliva E85 je nutné používat rafinovaný petrolej, ne E85!!! Rozhodně nelze používat různé benzínové čističe skvrn, což vám mohou neznalí drogisté i u nás místo technického benzínu nabídnout. Zjistit si správný název potřebných paliv v zemi kam cestujeme je většinou předem nutné!

Do samotného hořáku vařiče Phoenix je palivo z nádržky či plynové kartuše dopravováno ohebnou tlakovou hadičkou, takže jeho konstrukce je nízká a dostatečně stabilní. Základna s hořákem stojí na třech robustních nohách, které se rozkládají současně s podpěrami nádobí pomocí spolehlivého ozubeného převodu. Vařič lze rychle připravit do provozu bez obav ze ztráty volných dílů. Vlastní hořák má obvyklou otevřenou konstrukci, kdy zespodu z trysky vychází předehřátím zplynované palivo, které se rozptyluje o kovový kužel do kruhového plamene. Samotné tělo vařiče tvoří okolo hořáku kovovou misku-kalich, který slouží jako účinný větrolam. Teplo stoupající dále kolem nádob na vařiči je také dobré chránit před větrem.

Plynové kartuše standardních velikostí se pouze našroubují na regulační ventil na hadičce, nic se nepředehřívá, vařič funguje stejně jako běžný plynový. Nádrže na tekuté palivo nemusí být právě od Markill, závit je zde normovaný a lze tak použít nádrže (láhve) různých objemů i od ostatních známých výrobců vařičů. Originální nádržka Markill je na 670 ml paliva a váží 135 g. Tekutá paliva v nádrži jsou umístěna spolu s palivovou pumpou, kterou je nutné nádržku před zapálením vařiče natlakovat. To je zvlášť v extrémních podmínkách a s málem paliva v nádrži poněkud nepříjemná a zdlouhavá práce, protože s klesajícím množstvím paliva a zvětšujícím se objemem vzduchu je pumpování výrazně delší. Osvědčuje se proto použít nádržku menšího objemu, kterou ovšem musíme častěji doplňovat. Postup zapálení je shodný jako u všech podobných vařičů. Pustit trochu paliva, nechat hořák předehřát pro správné zplynování paliva a až poté lze vařič využít naplno.

 Palivo:  technický benzín  petrolej  plyn (PB)
 Spotřeba:  295 g/h  335 g/h  145 g/h
Uváděná spotřeba paliva je při plném výkonu vařiče

Uvádí se i doba varu 1 litru vody pro benzín 3,8 minuty, petrolej 3,1 minuty, nafta 4,9 minuty, plyn PB 5 minut, závisí zde ovšem i na teplotě studené vody, klimatu a nadmořské výšce, takže údaje to jsou pouze orientační. Na pumpě je nasazen i palivový filtr, který zachycuje případné nečistoty. Součástí vařiče je čisticí a opravná sada poměrně bohatě vybavená náhradními díly ve zvláštním pouzdře (obsahuje sadu šesti O kroužků, těsnění pumpy, dvě pružinky, náhradní trysku a univerzální nástroj s drátkem na čištění trysky). Pumpa je robustní a vypadá, že bude dlouho bez problémů sloužit. Během testu se žádné problémy nevyskytly. V mraze je nutné dávat pozor na polití pokožky palivem, jeho rychlé odpařování může způsobit nebezpečné omrzliny.

Zkušenost z testování je taková, že vařič sice spolehlivě hoří i za velmi silného větru (nárazy i 25m/s), lze jej také dobře regulovat, ale jeho předehřátí v extrémních podmínkách činí značný problém, nárazový vichr sráží a zhasíná plamen. Pro předehřátí (a i samotné vaření) je tedy vhodné použít externího větrolamu. Také prudký déšť by vyžadoval ochranu vařiče během rozehřívání. Naplno rozehřátý vařič naopak vzhledem k masivní konstrukci chladne i za dost chladného a větrného počasí vždy několik minut (7-10), s čímž je třeba počítat před jeho sbalením. Doporučený průměr dna nádoby na vařiči je do 19 cm.

Obsluha multipalivového vařiče je samozřejmě vždy trochu náročnější na obsluhu a bezpečnost než u jednoduchého plynového vařiče či liháčku. I když při použití plynové kartuše je obsluha i zde velmi jednoduchá. Použití plynových kartuší je zvlášť výhodné v blízkosti civilizace a na kratších cestách. Výrobce nabízí i redukci na kartuše CampinGaz (redukce váží 75 g). V opravdové zimě, ve velehorách a také při cestách delších než týden je určitě výhodnější použít nějaké dostupné tekuté ropné palivo. Nejlépe zmíněný technický benzín nebo i kvalitní petrolej.


Foto: Ukázka možnosti regulace vícepalivového vařiče Markill Phoenix.

Vařič patří ve své kategorii k těm lehčím. Digitální váha ukázala, že samotný vařič váží 314 g a celá souprava vařiče včetně pumpy a servisní sady pak váží 468 g. Obaly vařiče a pumpy přidají dalších 70 g. Proto je vhodné dobře si spočítat na delší cestu spotřebu paliva, zvlášť v zimě, abychom celkovou váhu rozumně minimalizovali. S přepravou paliva pro vařiče jsou často problémy hlavně v letecké dopravě, kdy vadí i výpary, které jsou cítit a vedou pak k zabavení nejen nádoby, ale často i celého vařiče! Správně by však palivo 1. třídy (benzín) nemělo být přepravováno ani v autobuse či kupé vlaku. Petrolej je už pouze hořlavina 3. třídy a platí pro něj jiné předpisy.

Jen málo výrobců se může pochlubit opravdu spolehlivým vařičem. Teprve v extrémních podmínkách oceníme spolehlivý a výkonný vařič, který nám může zachránit i život. Mezi takové patří i tento vařič Phoenix firmy Markill.

Zdroj: © Svět outdooru, březen 2009

Kontakty:

ROAD – Outdoor centrum Havlíčkův Brod
Smetanovo náměstí 3290
CZ - 580 01 Havlíčkův Brod

GPS loc:N 49°36'27.633", E 15°34'39.302"
Tel.: +420 569 432 018, +420 775 214 776

Web: www.roadoutdoor.com
Email: road@roadoutdoor.com

Článek byl zobrazen 16370 krát.

Diskuze k: Jak vybrat správný vařič?

V tomto tématu zatím nejsou žádné příspěvky

Vstoupit do diskuze

 

Náš tip

Velký poznávací okruh Srí Lankou

Velký poznávací okruh Srí Lankou s návštěvou největší buddhistické slavnosti Esala Perahera.Velký poznávací okruh Srí Lankou s návštěvou největší buddhistické slavnosti Esala Perahera a dvoudenním pobytem u Indického oceánu. Česká průvodkyně po celou dobu zájezdu a perfektní servis. CK Tilia.

Zájezd do Keni na safari a Diani beach

Zájezd do Keni na safriPoznávací letecký zájezd po největších krásách národních parků Keni - 7 dní na safari doplněné o pobyt na Diani Beach. CK Simon Tourist.

Plavby včetně letenky za akční ceny

CK Tilia - zájezdy do Izraele, Palestiny, JordánskaVypravte se s RIVIERA TOUR na plavbu po Rudém moři, Středozemním moři nebo Karibiku a poznejty jejich největší krásy. Zažijete neopakovatelnou atmosféru dovolené na výletní lodi. Včetně letenky a českého delegáta.

Výběr nejlevnějších zájezdů

Výběr těch nejlevnějších zájezdů pro rok 2024 za mimořádné ceny. To nejlepší z českých a německých CK na jednom místě. 

UBYTOVÁNÍ ZA NEJLEPŠÍ CENY

UbytováníNejširší nabídka ubytování ve všech destinacích světa za bezkonkurenční ceny. Hotely, apartmány, penziony, prázdninové domy, ubytování v soukromí. Jednoduchá rezervace online.

TOPlist
 
 

RSS v. 0.91, RSS v. 2, Atom . Copyright © svetadily.cz | Created by weto.cz webdesign.